Keto diéta

Kto diéta lebo ketogénna diéta je populárna najmä v súčasnej dobe ako diéta určená na zníženie hmotnosti. Avšak skúmaná bola už v dávnej histórii za iným účelom ako dnes, a to pre zníženie frekvencie výskytu epileptických záchvatov.

Pri tejto diéte sa dejú dve základné veci – zníži sa hladina glukózy a naopak zvýši sa hladina ketónov.

Ako keto diéta funguje?

Pri keto diéte nemusíte hladovať úplne, stačia isté obmedzenia a zmeny vo vašej strave. Jedným z hlavných obmedzení je zníženie príjmu sacharidov a naopak zvýšenie príjmu tukov. Bielkoviny prijímate naďalej, pretože sú dôležitou súčasťou procesu chudnutia a udržania svalov. Aj pri keto diéte náš mozog potrebuje istú časť sacharidov a tú si dokáže vyrobiť práve z bielkovín.

Želaným účinkom je dosiahnuť stav ketózy = zvýšenie množstva ketolátok v krvi. Stav ketózy v praxi znamená, že váš organizmus dokáže efektívnejšie spaľovať tuky, premeniť ich na energiu a tým znížiť vašu hmotnosť.

Prečo je potrebné obmedziť cukor?

Primárnym zdrojom energie pre každý organizmus je najmä glukóza. Prijaté sacharidy sa v našom tele štiepia na glukózu a keď ju organizmus práve nepotrebuje, uloží si ju na horšie časy do svalov a pečene vo forme glykogénu. Glykogén ako zásobná látka so sebou nesie ešte jeden efekt – viaže na seba vodu, čo za normálnych okolností a v normálnej miere nie je nič zlé. Avšak čím viac glykogénu sa v tele uloží, tým viac vody na seba naviaže.

Ketodiéta sa snaží vymeniť tento primárny zdroj energie – cukry za tuky. Pokiaľ chcete k stavu ketózy dospieť, musíte znížiť množstvo prijatých cukrov, a to na menej ako 50 gramov za deň. Preto je potrebné upraviť vaše stravovacie návyky a vylúčiť tak stravu, v ktorej sa sacharidy nachádzajú.

Čo musíte počas keto diéty obmedziť:

  • sladkosti, sladké nápoje
  • pečivo, obilniny – ryža, cereálie, cestoviny
  • ovocie
  • zemiaky a koreňová zelenina
  • strukoviny
  • nezdravé tuky
  • alkohol

Čo môžete konzumovať počas keto diéty:

  • mäso – všetky druhy, najmä chudé mäso
  • orechy – veľmi zdravé sú tuky lisované za studena
  • rastlinné oleje – olivový, kokosový, tekvicový …
  • ryby
  • vajíčka
  • nízkosacharidové mliečne výrobky – tvarohy, jogurty, syry
  • zelenina – šalát, špargľa, kapusta, špenát, brokolica, uhorka, cuketa, klíčky, huby, cesnak…

Základná premisa každej diéty je prijať menej kalórií ako ste schopný vydať.

To znamená znížiť množstvo prijatých kalórií z jedla a zvýšiť množstvo vydaných kalórií z pohybu a cvičenia.

Okrem rátania kalórií, pravidelného pohybu musíte dbať na pravidelnosť v stravovaní. Denne by ste mali prijať s hmotnosťou pod sto kíl 4 jedlá, nad sto kíl 5 jedál. Pozor si dávajte aj na príjem tekutín, a to 2-3 litre za deň.

Výhody keto diéty

  • pri dodržiavaní hlavných zásad a pravidelnosti naozaj funguje
  • znižuje hmotnosť a podkožný tuk
  • pomáha k vyrysovaniu
  • znižuje množstvo cukru v krvi
  • má vplyv na zlý cholesterol
  • nevyžaduje si špeciálne zdravé potraviny
  • strava je bežná a voľne dostupná v obchodoch

Nevýhody keto diéty

prísne dodržiavanie podmienok

  • rátanie kalórií
  • pocit únavy v počiatočnej fáze
  • obmedzenie veľkého množstva potravín
  • stačí malý prešľap a dostanete sa zo stavu ketózy
  • je náročné vydržať
  • pri nesprávne nastavenom jedálničku možný nedostatok vitamínov a minerálov
  • nevhodná z dlhodobého hľadiska

Pridaj komentár